Kontemplácia obrazom


Obrazové knihy pre dospelých sa na slovenskom knižnom trhu objavujú len sporadicky (napr. poetická kniha Jazero slovenskej autorky Hany Donau či Stratená duša poľskej autorky Olgy Tokarczuk a ilustrátorky Joanny Concejo). Spojenie obrazu a slova v knihách sa väčšinou viaže s literatúrou pre deti a mládež v podobe leporel či komiksov. Obrazová kniha Precitnutia je však vizuálnou filozofickou reflexiou a môže osloviť dospelého čitateľa na hlbšej úrovni.
Namiesto tradičného naratívu ponúka sériu poetických myšlienok prepojených ilustráciami, ktoré nepodávajú jednoznačné odpovede, ale skôr vyzývajú k introspekcii. Pracuje s vizuálnou metaforou, ktorá čitateľa nevedie za ruku, ale otvára priestor pre vlastné interpretácie na základe individuálnej skúsenosti. Autorkou textu je lekárka, detská palitologička a spoluzakladateľka neziskovej organizácie Plamienok Mária Jasenková. Organizácia Plamienok poskytuje vážne, nevyliečiteľne chorým deťom domácu paliatívnu liečbu a starostlivosť. Autorka sa pri tvorbe textu inšpirovala vlastnou skúsenosťou a precitnutím v ťaživých chvíľach, v ktorých našla odpovede na mnohé životné pravdy.
Vizuálna interpretácia myšlienok
Kniha útlych rozmerov ponúka náhľad do vnútorného prežívania človeka. Tvorí ju dvanásť dvojstránok. Na ľavej strane sa nachádza krátka poetická veta a na pravej ilustrácia rozširujúca či jemne dopĺňajúca jej význam. Napr. pri texte „Slová samotné nie sú až také dôležité ako energia, ktorá ich sprevádza“ sa nachádza ilustrácia dvoch postáv sediacich oproti sebe. Gestami postáv znázorňuje výmenu slov, ale aj energie, ktorá má podobu rozmanitých geometrických prvkov a tvarov. Pri texte „Život sa naplní, keď druhým doprajeme nielen to, čo máme, ale aj to, čo nám dopriate nebolo“ sa nachádza ilustrácia zobrazujúca myšlienku dávania z toho, čo nemáme symbolicky postavou prelievajúcou prúd vody k druhej postave. Dávaním a prijímaním vytvárame cyklus všeobecnej prosperity zobrazenej cez prúdenie vody, ktorá sa vlieva do jednej spoločnej nádoby. Pri texte „Robiť lepšie a zároveň viac je možné len zriedka“ je ilustrácia zobrazujúca postavu s rukami pripomínajúcimi váhy. Na jednej strane váh sa nachádza jeden väčší drahokam, na tej druhej viac menších. Tým sa môže poukazovať na to, že možnosť dosiahnuť obe naraz je veľmi zriedkavá a zároveň náročná.
Čitateľ ako spolutvorca významu
Komplementárny vzťah medzi obrazom a textom umožňuje rozširovať významy jednak textovej, ako aj obrazovej zložky knihy. Ilustrácie vytvorila etablovaná slovenská ilustrátorka Daniela Olejníková. V tejto obrazovej knihe fungujú ako vizuálna metafora nesúca filozofické myšlienky o živote, hodnotách, čase a smrti a závisí len od samotného čitateľa, ako tieto obrazy ak na základe prežitej skúsenosti interpretuje. Minimalistický text obsahuje krátke, no o to väčšmi pôsobiace vety. V kombinácii s ilustráciami nútia dospelého čitateľa aspoň na chvíľu spomaliť a zamyslieť sa nad ich obsahom. V metaforických ilustráciách prevažujú geometrické tvary a organické línie. Farebná paleta je energická a koreluje so symbolickým posolstvom útlej knihy. Tento ručne pôsobiaci výraz dodáva ilustráciam hĺbku a emotívnosť, čím umocňuje filozofický charakter knihy a podporuje konemplatívne vnímanie jej obsahu. Listovanie takouto knihou, ktorá sa zmestí do vrecka, je podobné návšteve galérie – obraz v kombinácii s textom ponúka priestor na zastavenie, vnímanie detailov a premýšľanie nad jeho významom.
Veronika Čigarská (1996)
Vyštudovala učiteľstvo anglického jazyka a literatúry a estetiky na FF Prešovskej univerzity v Prešove. Pôsobí ako výskumná pracovníčka v odbore filológia v Centre výskumu detskej reči a kultúry na Pedagogickej fakulte Prešovskej univerzity v Prešove. Vo svojom výskume sa zameriava na žáner obrazovej knihy, tzv. picturebook.